„S myšlenkou tvorby vlastního podcastu jsme si pohrávali už dlouho, k samotné realizaci nás však popostrčila náhoda. Na jednom z pravidelných setkání členů podnikatelského klubu Smart Network jsme se seznámili s Jakubem Stejskalem z brněnského podcastového studia PromoPeople,“ říká spolumajitel Českých překladů Václav Baláček.
V prvním díle firemního podcastu s moderátorem hovoří Václav nejen o vzniku firmy a jejím zaměření, ale také o aktuálních tématech, jako je strojový překlad nebo automatické online překladače.
Zatímco většina tuzemských podcastů na téma „jazyky“ se věnuje neformální výuce cizího jazyka, především angličtiny, Lukáš Utíkal, druhý z majitelů firmy, se zase zamýšlí nad různými typy překládaných textů a využití již zdomácnělých technologií v překladatelské praxi. Cílem je tentokrát přiblížit posluchačům různé typy odborných překladů. Dozvíte se například, čím jsou specifické soudní, právní nebo technické překlady, i jak důležitou roli hraje překladová paměť a terminologický glosář. Ať to ale není jen o nás, pojďme si říct také něco o tom, kde se vůbec podcasty vzaly a proč jsou dnes tak populární.
Označení „podcasting“ poprvé použil v roce 2004 ve svém článku „Audible revolution“ novinář a technolog Ben Hammersley. V textu, který napsal pro britský deník The Guardian, se už tehdy věnoval vzrůstající oblibě tvoření a poslouchání audioobsahu ve formátu mp3 za pomoci různých přenosných přehrávačů. Mimo jiného se zabýval také úvahou, jakým pojmem by se daly tyto aktivity souhrnně označit: „Audioblogging? Podcasting? GuerillaMedia?“
Nakonec zvítězil právě termín „podcasting“, který si veřejnost natolik oblíbila, že ho redaktoři nového Oxfordského amerického slovníku za pár měsíců jmenovali slovem roku 2005. Název vznikl spojením slov „iPod“ (= přenosný mp3 přehrávač firmy Apple) a „broadcasting“, které v překladu znamená „vysílání“.
Přestože je podcasting ve skutečnosti starší než sociální sítě, v mediálním prostředí se na něj nahlíží jako na relativně nový a neustále se vyvíjející trend. Podcast jsme dnes zvyklí říkat jak jednomu samostatnému zvukovému souboru, tak souboru několika epizod, nebo chcete-li dílů. Pro tvůrce jsou podcasty lákavé zejména pro své nízké technologické požadavky a snadnou distribuci, posluchači zase vítají možnost flexibilního poslechu kdekoli a kdykoli. Podcasty mohou vytvářet a distribuovat jak tradiční média, instituce či firmy, tak nezávislí tvůrci. Jako jejich přednost je často vnímána svoboda, kterou přináší, protože u podcastingu zpravidla nikdo třetí (editor, programový ředitel) nekontroluje obsah a nijak nezasahuje do jeho vzniku.
První epizodu našeho firemního podcastu si můžete pustit už nyní
v podcastových aplikacích, jako jsou Apple Music, Spotify či Google Podcasts,
nebo na našem YouTube kanále, pakliže preferujete poslech mluveného slova i s videem.
A nezapomeňte, že nás najdete také na sociálních sítích:
LinkedIn, Facebook, YouTube a nově i Instagramu.