Kouzlo i síla jazyka ve svátečním období

Vánoční čas je obdobím, kdy se slova stávají nositeli emocí, vzpomínek a tradic, ať už je říkáme, slyšíme, píšeme nebo čteme. Dokážou v nás vyvolat celou škálu pocitů od radosti přes nostalgii až po stres či napětí.

Jak vlastně jazyk ovlivňuje naše prožitky během svátků a jak můžeme přispět k vytvoření příjemné atmosféry? Trošku jsme o tom přemýšleli…


 

Správně zvolená slova mohou vytvořit atmosféru porozumění, respektu a laskavosti, zatímco ta špatně volená mohou způsobit zbytečná nedorozumění či zranění. Mluvený i psaný projev každého z nás je sám o sobě příležitostí posilovat mezilidské vztahy a vysílat do světa tu správnou energii. Třeba právě během svátků.

 

Od laskavých slov k příjemné atmosféře

Vánoční období je plné specifických výrazů, které automaticky vyvolávají různé pocity. Stačí si představit slova jako „klidné svátky“, „veselé Vánoce“ nebo „čas klidu a míru“. Mají sílu probudit v nás hřejivý pocit pohody a blízkosti, který si obyčejně spojujeme s dětstvím a rodinnými setkáními.

Současně ale slýcháme slovní spojení jako „vánoční shon“ či „stres z dárků“, které nás mohou nevědomky přimět cítit úzkost z příprav a nakupování. Někdy přitom jen stačí změnit úhel pohledu. Místo toho, abychom mluvili o „vánočním shonu“, mluvme o „vánočních přípravách“. I takové drobnosti nakonec tvoří celek, kterému se říká sváteční atmosféra.

 

Emocionální hodnota osobního přání

Vánoční přání, ať už na pohlednicích, v e-mailech nebo textových zprávách, jsou víc než jen zdvořilostí. Jsou to drobné kousky pozornosti, kterými nepřímo vyjadřujeme, že nám na lidech záleží. Zkoušeli jste někdy nahradit obecné fráze personalizovaným přáním? Pokusme se místo tradičního „Veselé Vánoce a šťastný nový rok“ vymyslet něco osobnějšího, šitého na míru zájmům adresáta či vašim společným zážitkům. Nebo této příležitosti jednoduše využijme, abychom vyjádřili, čeho si na druhých ceníme. Nemusí to být dlouhé, i krátké osobní sdělení může udělat hluboký dojem.

 

Jazykové nástrahy reklamštiny

Vánoční čas je také obdobím, kdy na nás číhají reklamy snad na každém kroku. Výrazy jako „dokonalý dárek“, „slevy jen do Vánoc“ nebo „poslední šance“ nás podvědomě tlačí k rychlému nákupu. Tyto marketingové triky spoléhají na sílu slov a vyvolávají v lidech pocit naléhavosti. Všimli jste si, že marketéři s oblibou používají výrazy jako „magický“, „zázračný“ nebo „pohádkový“?

Má to své opodstatnění: díky nim si podvědomě spojujeme produkty s pozitivními emocemi a atmosférou svátků. Je proto důležité zachovat si kritický přístup a nerozhodovat se na základě komerčních sdělení. Nepodléhejme tlaku na „perfektní dárky“ nebo „nezbytné“ vánoční trendy. Vybírejme dárky a zážitky s ohledem na skutečné potřeby a přání svých blízkých a zaměřme svou pozornost na to, co pro nás Vánoce opravdu znamenají – vnitřní klid, rodinnou pohodu, společné chvíle a sdílení radosti.

 

Odkaz scenáristů a hudebních skladatelů

Nesmíme zapomenout na vánoční filmy a písně. Jakmile slyšíme „Tichá noc“ nebo „Rolničky“, okamžitě se dostaneme do vánoční nálady. Texty těchto písní využívají jednoduchých, ale účinných slov, která v nás evokují nostalgii, radost a nadšení. A podobné je to s filmy. Filmové hlášky jako „Vánoce jsou o lásce“ nebo „Vánoce jsou čas zázraků“ nám zase připomínají, co je v tomto období skutečně důležité. V těchto případech jsou slova nositeli poselství, které nám připomíná, že bychom měli zpomalit a zamyslet se nad skutečnou hodnotou svátků. Mimochodem máte svůj oblíbený vánoční film?

 

Poděkování spolupracovníkům

Je to každoroční úkol, který bychom neměli brát na lehkou váhu. Využijte slova k tomu, abyste upřímně ocenili úsilí svých spolupracovníků a nezapomeňte zmínit konkrétní úspěchy, kterých jste společně dosáhli. Poděkujte jim za loajalitu. Ať už jde o e-mail, vaši řeč na poslední předvánoční poradě nebo projev na firemním večírku, buďte ostatním vzorem i motivací, buďte nositeli firemních hodnot a pozitivního mindsetu.

Co se týká večírku: přátelský a neformální tón uvolní atmosféru a povzbudí zaměstnance, aby se lépe poznali a užili si společně tento slavnostní, mimopracovní čas. Dovolí-li to situace, zakončete svou řeč přípitkem a přáním krásných svátků. Mějte dopředu rozmyšlené, co řeknete. Vyplatí se to!

 

Slova u štědrovečerní tabule

Štědrovečerní večeře je jedním z nejvýznamnějších okamžiků Vánoc, kdy se rodina a přátelé scházejí kolem stolu, aby společně oslavili sváteční chvíle. Není to jen o jídle, ale především o sdílení radosti, lásky a vzájemného propojení. Slova, která při této příležitosti používáme, mají velkou moc: vytvářejí atmosféru, posilují vztahy a přinášejí do našich domovů teplo. Je to příležitost k vyjádření lásky, vděčnosti a radosti. Nastavují tón celého večera (a dost možná i dalších dní) a vyvolávají pocit sounáležitosti. Buďte upřímní a nestyďte se projevit vděčnost za všechno, co máte. Není klišé říct, že slova, která během takto výjimečných chvil používáme, upevňují naše vazby a pomáhají vytvářet to, čemu se říká hlubší smysl Vánoc.

 

Děkujeme, že jste si našli čas na náš článek, a přejeme vám klidné a radostné svátky plné lásky, porozumění a těch správných slov.
Šťastné a veselé!

 



Komentáře

Okomentujte příspěvek

 


Partneři