Influenceři: vlivní kreativci z internetu

Díky internetu a především sociálním sítím vznikla nová profese: influencer/influencerka.

Že nejde o sezónní trend nebo dočasnou záležitost, ale o jeden ze stovek anglicismů, které v posledních letech obohatily češtinu, dokládá fakt, že jsou dnes výrazy „influencer“ a „influencerka“ svébytnými hesly v online slovníku Ústavu pro jazyk český.

Víte, co přesně tyto populární novotvary znamenají a co influenceři dělají? Seznámíme vás s jejich světem.


Význam slova influencer

Označení „influencer“ pochází z anglického „influence“, které se do češtiny překládá jako „vliv“ či „ovlivnit“ podle toho, zda jde o podstatné jméno nebo sloveso. Influencer je tedy někdo, kdo prostřednictvím svých myšlenek, názorů a postojů ovlivňuje veřejnost, která ho ve virtuálním prostředí sleduje. Jak? Způsob se platformu od platformy liší, nejčastěji se však jedná o videopříspěvky nebo psané slovo. Ti nejúspěšnější se i v českém prostředí mohou činností, která byla pro většinu z nich původně koníčkem, poměrně slušně živit.

 

Profil influencera

Influencerem se může stát každý, kdo něco umí nebo je něčím výjimečný, zdaleka přitom nehovoříme jen o celebritách. Ano, influencerem může být populární moderátor, profesionální sportovec nebo oblíbená zpěvačka, stejně tak se jím ale může stát třeba odborník na zdravé stravování, ředitel zoo, středoškolský učitel, který popularizuje vědu, nebo klidně onkologický pacient či amputář, rozhodne-li se sdílet svůj příběh veřejně.

Důležité je, aby měli dotyční co říct a aby si systematickou prací a tvorbou kvalitního obsahu vytvořili fanouškovskou základnu. Té se, metrikou internetu, říká „počet sledujících“. Nebo také komunita.

 

Influenceři podle velikosti

I influencerská branže má svou vnitřní hierarchii, v níž je možné influencery dělit podle velikosti publika, které jejich práci, myšlenky a životní milníky sleduje. Termínem „nano influencer“ označujeme osobnosti, které mají 500 až 1000 sledujících, nebo chcete-li fanoušků. U „mikro influencerů“ se fanouškovská základna pohybuje někde mezi 1000 a 10 000 sledujícími. Influencerům s virtuálním publikem mezi 10 a 100 tisíci fanoušky se říká „makro influenceři“. Ti, co mají 100 tisíc a víc sledujících, se pak označují jako „mega influenceři“.

Na Instagramu patří k nevlivnějším osobnostem spjatým s českým prostředím třeba bývalý fotbalový brankář Petr Čech, MMA zápasník Makhmud Muradov nebo moderátor Leoš Mareš. Mezi největší světové influencery patří Cristiano Ronaldo, Lionel Messi nebo Selena Gomez.

 

Pole působnosti

Nejpoužívanější a nejznámější komunikační platformy, na nichž influenceři působí, jsou Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube a LinkedIn. Každá z těchto platforem je specifická ať už cílovou skupinou, na kterou se soustředí, nebo dominantním formátem.

Kdybychom měli vypíchnout specifika – Facebook je nejuniverzálnější, ale pomalu vychází z módy. Instagram se stále drží na výsluní popularity a pro sdílení fotografií a videí je dnes pro řadu lidí volbou číslo 1. Twitter je baštou influencerů, kteří se rádi vyjadřují stručně a k intelektuálnějším tématům. TikTok je sociální síť pro vytváření a sdílení krátkých videí do tří minut a v oblibě ji má zejména generace Z a někteří mileniálové. YouTube je největší a nejuniverzálnější kanál pro sdílení videí a LinkedIn je profesní sociální síť, na které se nejčastěji diskutuje o práci.

Výběr platformy nebo platforem je v kompetenci každého influencera; ti přitom dost často využívají více komunikačních kanálů.

 

Influenceři a firmy

Nabízí se legitimní otázka, jak se influenceři živí. Oblast, která spojuje nezávislé influencery s různými značkami a brandy, se nazývá „influencer marketing“.  Její nespornou výhodou je, že umožňuje přesně cílit na zákazníky. Lákadlem je pro klienty nové publikum i mnohdy neotřelý způsob propagace. Smyslem je produkt ukázat z nové perspektivy. Atraktivně. Nekomerčně. Prostě jinak. Influenceři mají často volnou ruku a vloží-li do nich klient patřičnou důvěru, málokdy se stane, že by spolupráce neměla žádný efekt.

Správně uchopená propagace produktu nebo služby klientovi může přinést nejen nové zákazníky a zisk, ale třeba i nové spolupracovníky, fanoušky, zájemce o práci a další benefity. Primárním cílem spolupráce je využít vztah, který má influencer se svými fanoušky, ve prospěch své značky.

 

Začátek spolupráce

Spolupráce firem s influencery funguje přibližně takto: zástupce značky (ať už specialista z marketingového oddělení velké společnosti nebo třeba přímo zakladatel menší lokální značky) zpravidla osloví influencera nebo influencerku, se kterou by rád spolupracoval a ke kterým se jeho produkt nebo služba tak nějak přirozeně hodí. Proč? Pojí je stejné hodnoty, obě strany spolu vzájemně sympatizují, mají podobný pohled na svět… prostě si vyhovují a ke spolupráci se nikdo z nich nemusí nutit.

Existuje ovšem i varianta, kdy klienta s influencerem propojí agentura. I takovou službu trh nabízí.

 

Zdroj příjmů

Influencer za propagaci produktu nebo služby dostává zaplaceno (někdy má i určité procento z prodeje), a je zde samozřejmě i možnost barteru – propagovaný produkt tak má dotyčný zdarma. Záleží na konkrétní dohodě. Někdo trvá na podpisu smlouvy, jinému stačí rámcová dohoda v e-mailu. Je to zkrátka byznys jako každý jiný. Jen má zatím relativně krátkou historii…

 



Komentáře

Okomentujte příspěvek

 


Partneři